Teach the Teachers : Coach de Coach-Leidse Lijnen 2024
- Startdatum:
- 3 september 2024
- Cursusduur:
- 4 dagdelen
- Werkzaam als:
- Docent, Medisch specialist
Accreditaties
- ABAN:
- 14
Competentiegericht onderwijs Bachelor Geneeskunde
Beschrijving:
Het volledige programma bestaat in principe uit minimaal 2 workshops. De dagen zijn opvolgend. U schrijft zich in voor de lijn waarin u dit jaar als trainer-coach, docent of docentcoach actief bent (LPV, LBV of LSGL). Mocht u een dagdeel niet kunnen dan is het mogelijk om 1 dagdeel te volgen.
Inhoud
Deze unieke coach-the-coach cursus biedt lijndocenten handvatten om zich verder te ontwikkelen als docent én coach. De cursus sluit vanzelfsprekend aan op het vernieuwde onderwijs in de studie Geneeskunde. Daardoor bereidt de cursus deelnemers voor op, of versterkt hen in, hun belangrijke rol in het coachen en beoordelen van studenten.
De cursus is bedoeld voor de trainercoaches/docenten/docentcoaches van de Lijn Professionele vaardigheden (LPV) jaar 1 en 2 in het nieuwe curriculum, docent coaches in de Lijn Beroepsvorming (LBV), docenten klinisch redeneren en consultvoering (KRCV) in LBV en docenten van de Lijn Samenwerking-Gezondheidsbevordering-Leiderschap (LSGL) in de Bachelor Geneeskunde. In de cursus wordt concreet ingegaan op de wensen van de doelgroep.
Het kost twee dagdelen om de cursus te volgen, maar het levert in de praktijk tijdwinst op voor het hele jaar! De cursus is voor de trainer- coaches LPV, LBV docenten, KRCV-docenten en LGSL-docenten gratis.
De cursus wordt live gegeven. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een inwerkworkshop, waarin de opbouw en vernieuwing van het lijnonderwijs aan de orde komt, en inhoudelijke workshops. In de inhoudelijke workshops gaan docenten aan de slag met coachingsvaardigheden waaronder het begeleiden van studenten bij zelfreflectie en zelfregulerend leren, het geven van feedback, en het beoordelen van lichamelijk onderzoek.
Thema’s
Coachingsvaardigheden, zelfregulerend leren, studievaardigheden, feedback geven, feedback op vaardigheden en competenties, motiverende gesprekstechnieken, gebruik van rubrics, beoordeling en toetsing van competenties.
Leerdoelen
Na afloop van deze Coach de Coach-Leidse Lijnen:
- Is de deelnemer in staat de rol als trainer- coach LPV1, LPV2, docentcoach LBV, docent LGSL, docent klinisch redeneren consultvoering in LBV goed te omschrijven, in achtneming van de onderlinge samenhangen tussen de onderwijslijnen en met overig onderwijs studie Geneeskunde.
- Is de deelnemer in staat de modellen en/of methodes af te wisselen en te gebruiken in het begeleiden en coachen van studenten.
- Kent de deelnemer het proces van self-regulated learning en is in staat om studenten te begeleiden in dit proces.
- Kan de deelnemer studenten begeleiden bij het spelen van rollen, oefenen van vaardigheden communicatie, consultvoering, lichamelijk onderzoek, geven van presentaties of uitvoeren van groepsopdrachten.
- Kan de deelnemer op een gestandaardiseerde manier de voor hem relevante competenties beoordelen aan de hand van een rubric en van rijke narratieve feedback voorzien.
- Kan de deelnemer studenten met problemen vroegtijdig herkennen en passende hulp aanbieden/inschakelen.
- Heeft de deelnemer de eigen ervaren knelpunten bij het begeleiden van studenten in kaart en onder woorden gebracht en SMART leerdoelen voor de knelpunten geformuleerd,
Programma
Het programma in september richt zich op de onderwerpen feedback geven, coachingsvaardigheden en SRL, omdat dit belangrijke vaardigheden zijn in het nieuwe curriculum. Deelnemers oefenen deze vaardigheden tijdens de workshops. Omdat de nadruk ligt op oefenen in de workshops, zijn deze onderwerpen ook relevant voor coaches die vorig jaar workshops over deze onderwerpen hebben gevolgd.
Workshops
Afhankelijk van het aantal aanmeldingen kunnen er eventuele kleine aanpassingen in het programma aangebracht worden.
Doelgroep
Deze cursus is specifiek bestemd voor docentcoaches LBV, trainercoach LPV, docenten KRCV LBV en docenten LSGL van de bacheloropleiding GNK van het LUMC.
Cursuscommissie
- mw. dr. A.M. (Ania) Oleksik, LUMC, Interne Ouderengeneeskunde
- mw. drs. E. (Esmee) Marissen, LUMC, PHEG
- mw. dr. V. (Vera) Nierkens, LUMC, PHEG
- mw. drs. R. (Rianne) de Soet, LUMC, KJP
- dhr. dr. V.A.L. (Volkert) Huurman, LUMC
- dhr. Drs. S.P. (Peter) Muller, LUMC, PHEG
- mw. dr. M. (Margreet) Scharloo, LUMC, OEC
Dag 1: 3 september 2024
12:45 | Registratie en ontvangst LPV1 Locatie:V3-26/30 |
13:00 |
Inwerksessie LPV1: opbouw van de lijn, samenwerking TC1 en TC2, tips and tricks |
15:00 |
Ondersteunen van self-regulated learning met daarin rationale en gebruik van e-journal, reflectiegesprekken LPV1 |
17:00 | Einde programma |
Dag 2: 1 oktober 2024
12:45 | Registratie en ontvangst LPV2 Locatie: V3-18/22 |
13:00 |
Inwerksessie LPV2: opbouw van de lijn, procedures voor nieuwe docenten toelichten (onderwijsondersteuning), samenwerking TC1 en TC2 en de veranderende rollen van TC’s ten opzichte van LBV2 en LSGL 2. Alle competenties (waaronder klinisch redeneren, lichamelijk onderzoek) komen aan de orde in relatie tot de rol van TC’s. |
15:00 | Ondersteunen van self-regulated learning met daarin rationale en gebruik van e-journal, reflectiegesprekken LPV2 Adriaan Norbart en Iris Meljes |
17:00 | Einde programma |
Dag 3: 11 november 2024 LBV3
08:45 | Registratie en ontvangst LBV3 Locatie: J1-116 |
09:00 | Inwerksessie LBV3 met aandacht voor rationale en gebruik van e-journal, en klinisch redeneren |
11:00 |
Lichamelijk onderzoek beoordelen |
13:00 | Einde ochtendprogramma |
11 november 2024 | |
14:45 | Registratie en ontvangst middagprogramma LPV1, LPV2 en LBV3 Locatie: J1-116 |
15:00 |
Herkennen en signaleren van onprofessioneel gedrag en remediering. |
17:00 | Einde programma |
LUMC
Hippocratespad 21, LeidenLUMC
3 september : V3-26/30
1 oktober : V3-18/22
11 november : J1-116
Deze cursus is gratis voor docentcoaches LBV, docenten KRCV LBV, trainercoaches LPV en docenten LSGL van de bacheloropleiding GNK van het LUMC.
Bij inschrijven gaat u akkoord met de algemene voorwaarden, deze kunt u hier teruglezen