• Startdatum:
  • 26 maart 2025
  • Cursusduur:
  • 3 dagen
  • Werkzaam als:
  • AIOS, Medisch specialist

Interculturele communicatie bij culturele en morele verschillen. Hoe kun je inzichtvol navigeren in uitdagende gesprekken?

De algehele populatie wordt steeds diverser, wat het soms lastiger kan maken om je te verplaatsen in het perspectief van iemand anders. Iedereen heeft een ander referentiekader en dit geldt ook bij contact met patiënten en collega’s. Dit vraagt van medisch specialisten een grote communicatieve flexibiliteit en vaardigheid in het gesprek over de behandeling. In de praktijk is dit vaak erg lastig en kost het veel energie.

Optimaliseren van de gespreksvaardigheid

 

Deze interactieve cursus gaat in op een verdieping van de basisvaardigheden in begrip, reflectie en communicatie. Hierbij is er speciale aandacht voor diversiteit. We doen dit aan de hand van instructies en oefeningen vanuit ethiek & recht, levensbeschouwing en gesprekstechniek. Cursisten delen ook hun eigen ervaringen, reflecteren daarop en denken na over een kritische evaluatie.

We gaan samen in gesprek: Wat is noodzakelijk om mee te nemen qua belevingswereld van de patiënt of collega in het opstellen van een behandelplan? Wat kan als bijkomstig worden beschouwd? Wat is goede zorg? Wanneer ga je te ver? Hoe kun je er zo over spreken dat een patiënt zich goed geholpen en ook begrepen voelt? Maar ook: Hoe doe je dit samen met collega’s?

Zelf beter worden

In de cursus creëren we een interactieve leeromgeving waarin de deelnemers de eigen ervaring verwoorden, reflecteren en kritisch evalueren.

Voorbereiding en inclusie

De deelnemers – medisch specialisten met enige werkervaring - worden gevraagd om een opdracht gerelateerd aan het thema te beschrijven en in te sturen. De cursus beslaat 3 dagen van 6 uur plus 2 voorbereidingsperioden van 1.5 uur (lezen, beschrijven casus, feedback op casus)

Cursuscommissie

  •  

  • Dr. Marleen Eijkholt

  • Drs. Tina van Hemel-Rintjap

  • Rashwan Bafati, MA

DAG 1  - 26 maart -  Diversiteit en semi-zekerheid

09:00 Ontvangst en registratie
09.30 Inleiding op het geheel en dag.
Dagthema: Reflecteren en spreken in situaties waarin de feiten voor zich spreken maar er verschil is in existentieel en moreel referentiekader.
10.00 Presentatie casus: 'Diversiteit en semi-zekerheid'
Presentatie dag casus (bv) reanimatiecasus waarbij familie een uitgesproken standpunt heeft. 
10.40 Impuls en ethiek
Doel: kennis van de juridische bepaling en stand van zaken ethische discussie.
Onderwerp: Gesprek over fundamentele waarden en normen in de behandelrelatie.
Waarden die gelden voor de professional en persoon.
Onderwijsvorm: onderwijsleergesprek op socratisch basis vanwege veronderstelde expertise. 
15.min Er wordt een ochtendpauze gepland naar inzicht van de docenten.
11:25 Moreel beraad over casus. Gespreksmodel ter illustratie van de fundamentele lijn beeldvorming - oordeelsvorming – besluitvorming. 
12:15 Lunchpauze
12:45 Impuls  gespreksvoering. Slechtnieuwsgesprek + te verwachten emotionele en relationele reacties' en eigen coping + aandacht voor reeds lopende relatie tussen arts en personen.
Onderwijsvorm: onderwijsleergesprek op socratisch basis vanwege veronderstelde expertise. Welke waarden ken je of veronderstel je. Welke ken je niet? Hoe kom je er achter?
13:20 Gespreksoefening. Eigen voorbereide casuïstiek in het verlengde van het thema.
15 min Er wordt een middagpauze gepland naar inzicht van de docenten.
14:30 Onderwijsleergesprek. Wat heb je geleerd, wat geef je jouw collega participanten mee.
15:00 Afsluiting

 

DAG 2 - 2 april - Diversiteit, ambiguïteit en onzekerheid

09:15 Registratie en ontvangst
09.30 Inleiding op dag. Korte gemeenschappelijke terugblik en presentatie dagprogramma.
Dagthema: reflecteren en spreken in situaties waarin de feiten dubbelzinnig/anders geduid worden zijn maar er verschil is in existentieel en moreel referentiekader.
10:00 Presentatie casus: Ambiguïteit en onzekerheid.
10.40 Impuls recht en ethiek. Rol maatschappelijke belangen vs individu gerechtigheid.
  Er wordt een ochtendpauze gepland naar inzicht van de docenten.
11:25 Moreel beraad over casus. Dilemma methode
12:15 Lunch
12:45 Impuls  gespreksvoering. Expliciteren van ambiguïteit en hoe de onzekerheid te communiceren. Zet je twijfels bij de uitkomst in als ‘fasen van rouw en verlies’ of ‘als uitspraken over de draaglijkheid van het leven’. Tijdelijk ongemak. Past dat bij de rol of stel je teleur?
13:20 Gespreksoefening. Gespreksvoering tussen partijen met zekerheiden en onzekerheden.
  Er wordt een middagpauze gepland naar inzicht van de docenten.
14.30 Onderwijsleergesprek. Wat heb je geleerd, wat geef je jouw collega participanten mee.
15:00 Afsluiting

 

DAG 3 - 16 april - Diversiteit, harde wensen en verschil van inzichten

09:15 Ontvangst en registratie
09.30 Inleiding op dag. Korte gemeenschappelijke terugblik en presentatie dagprogramma.
Dagthema: reflecteren en spreken in situaties waarin de feiten onderwerp van keuze/discussie zijn en er verschil is in existentieel en moreel referentiekader
10:00 Presentatie casus: Wensgeneeskunde
Ontdekking van plekje in de borst leidt tot de wens tot radicale mastectomie en geslachtsorganen; wensgeneeskunde. Voortplantingsgeneeskunde, arts ziet soms iets als ziekte wat mensen zelf niet als zodanig zien of andersom (hazenlip, ouderdomskwalen, genderidentiteit). 
10:40 Impuls recht en ethiek. Professionele autonomie en (afwijken) van richtlijnen
  Er wordt een ochtendpauze gepland naar inzicht van de docenten.
11:25 Moreel beraad over casus. Hermeneutische methode.
12:15 Lunchpauze
12.45 Impuls  gespreksvoering. Wat staat er voor de ander en voor jou op spel?
13:20 Gespreksoefening: Instemmende gespreksvoering die geschikt is om de persoonlijke ervaring en motieven van de patiënt aan het licht te brengen. Opschorten persoonlijk oordeel totdat je de ander helemaal begrijpt.
  Er wordt een middagpauze gepland naar inzicht van de docenten.
14.30 Onderwijsleergesprek. Wat heb je geleerd, wat geef je jouw collega participanten mee?
15:00 Afsluiting
R.F. Bafati
Geestelijk verzorger, LUMC
Dr. M.M. Eijkholt
Sr. jurist sectie E&R, LUMC
Drs. J.D. van Hemel-Rintjap
IC-arts, LUMC
LUMC
Albinusdreef 2, 2333 ZA Leiden

LUMC 

Onderwijsgebouw (gebouw 3)

Regulier tarief   € 1.150,- 

Ingeschreven deelnemers voor de cursus 'Ik hoor wat je zegt, maar wat zeg je nu echt' van 6 september - 11 oktober 2024 hebben tot 

Let op: bij inschrijving gaat u akkoord met onze Algemene Voorwaarden, inclusief de genoemde annuleringsvoorwaarden. Administratiekosten kunnen in rekening gebracht worden bij annulering.