2018-2019 - TTT: Coach de Coach- Leidse Lijnen
- Startdatum:
- 17 september 2018
- Cursusduur:
- 2 dagdelen
- Werkzaam als:
- Medisch specialist
Accreditaties
- ABAN:
- 8
Nieuwe jaarlijks terugkerende cursus voor docentcoaches in 2 dagdelen.
In het kader van professionalisering van docenten is er een unieke cursus ontwikkeld. De cursus sluit goed aan bij het moderne onderwijs van de studie Geneeskunde dat andere eisen aan docenten stelt. Zij zijn tegenwoordig ook procesbegeleider, coach en docent op competenties zoals communicatie, samenwerken en professioneel gedrag. De cursus is bedoeld voor de (beoogde) docentcoaches en overige docenten lijnonderwijs bij de Bachelor Geneeskunde. De cursus is tot stand gekomen in nauw overleg met medisch specialisten die ervaring hebben met nieuwe onderwijsvormen, waardoor heel concreet is ingegaan op de wensen van de doelgroep. Het kost twee dagdelen om de cursus te volgen, maar het levert in de praktijk tijdwinst op voor het hele jaar! De cursus is geaccrediteerd (4 punten per dagdeel) en voor de docentcoaches van het LUMC gratis. Het is mogelijk om een keuze te maken tussen de dagdelen en onderwerpen.
Het aanbod van de onderwerpen is groot en een deelnemer kan er ongeveer helft van de activiteiten volgen. Zo kan de deelnemer de inhoud van de cursus aan zijn behoeftes aanpassen. De cursus wordt jaarlijks gegeven zodat het ook mogelijk is om alle onderwerpen te volgen.
Inhoud cursus
Docentprofessionalisering docentcoach traject Bachelor Geneeskunde Lijnonderwijs jaar 1 t/m 3.
Tijdens deze training wordt gewerkt aan de competenties die nodig zijn voor het vervullen van de verschillende rollen behorende bij de functie Docentcoach en docent lijnonderwijs: coach, trainer, organisator en beoordelaar.
Daarnaast wordt er stil gestaan bij de onderwijskundige principes en methoden, en bij de vraag hoe handelen bij geval van studenten met problemen.
Thema's
Integratie lijnonderwijs met blokken, samenwerken, maatschappelijk handelen, professioneel gedrag, calgary cambridge model consultvoering, eindtermen consultvoering en lichamelijk onderzoek, eindtermen klinisch redeneren, persoonlijk ontwikkelingsplan, beoordeling en toetsing van competenties, probleemstudenten, coach-matrix van Kouwenhoven
Leerdoelen
Onderstaande items worden bij aanvang van de training bekend verondersteld:
- Vraagverheldering met SCEGS, hulpvraag, wensen en verwachtingen
- Speciële anamnese met 7 dimensies en relevantie tractus vragen
Voorbereiding
- e-learning over kernkwadrant van Ofman op medischonderwijs.nl
- 123zelf-test roos van Leary
- Gegeven literatuur
Na afloop van deze Coach the Coach Leidse Lijnen:
- Is de deelnemer in staat zijn rol als docentcoach of docent lijnonderwijs goed te omschrijven, in achtneming van de onderlinge samenhangen tussen de onderwijslijnen en met overig onderwijs studie Geneeskunde
- Is de deelnemer in staat de onderstaande modellen en/of methodes te gebruiken in het begeleiden van studenten:
- Samenwerken in de praktijk: m.b.v. kernkwadrant van Ofman
- Pendleton rules en algemene feedbackregels
- Persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)
- Roos van Leary
- Reflectiemethode STARR(D)T
- SMART outcome model
- Kan de deelnemer studenten begeleiden bij het spelen van rollen, oefenen van vaardigheden lichamelijk onderzoek, geven van presentaties of uitvoeren van groepsopdrachten.
- Heeft de deelnemer zijn eigen ervaren knelpunten bij het begeleiden van studenten in kaart en onder woorden gebracht en SMART leerdoelen geformuleerd
- Kan de deelnemer op de gestandaardiseerd manier de voor hem relevante competenties beoordelen en een rijke narratieve feedback geven.
- Kan de deelnemer de studenten met problemen vroegtijdig herkennen en de juiste hulpmiddelen inschakelen.
Doelgroep
Deze cursus is specifiek bestemd voor docentcoaches en docenten lijnonderwijs van de opleiding GNK van het LUMC.
Accreditatie
Na het volgen van de cursus ontvang u 8 accreditatiepunten (ABAN), 4 pt per dagdeel.
Cursuscommissie
- mw. dr. A.M. Oleksik, LUMC, Interne Ouderengeneeskunde
- mw. A.Y. de Voogd, LUMC, PHEG
- mw. J. Mol, LUMC, DOO
Maandag 17 september:
12.30 - 14.00 uur: Inwerk sessies met lunch
14.00 - 14.15 uur: Theepauze
14.15 - 14.45 uur: Overzicht Leidse lijnen/Intergratie met onderwijsblokken (plenair).
14.45 - 15.00 uur: Vervolg theepauze
15.00 - 16.45 uur: Diverse workshops:
- Aansturen professioneel gedrag
- Gespreksvoering in groepen (intervisie/bespreken van ingrijpende gebeurtenissen)
- Een "probleemstudent" - Hoe herkennen en wat te doen?
17.00 - 18.00 uur: Borrel
Maandag 14 januari 2018:
12.30 - 13.30 uur: Terugkomst/ intervisie met lunch (in dezelfde workshop groepen als op dag 1)
13.30 - 14.00 uur: Theepauze
14.00 - 15.45 uur: Workshops:
- Bachelor eindtermen Beoordelen van de competentie samenwerken en professioneel gedrag
- Bachelor eindtermen Consultvoering en klinisch redeneren - hoe onderwijzen, hoe beoordelen?
- Bachelor eindtermen Lichamelijk onderzoek - hoe onderwijzen, hoe beoordelen?
- Samenwerking (hoe problemen herkennen/hoe Roos van Leary kernkwadranten toepassen)
15.45 - 16.15 uur: Theepauze
16.15 - 16:45 uur: Ontwikkelen van een onderwijsonderdeel op basis van opgedane ervaring (plenair)
17.00 - 18.00 uur: Borrel
LUMC
Albinusdreef 2, 2333 ZA LeidenGratis