drs. J. Bustraan

‘Hoe begeleid ik een ongemotiveerde co-assistent?
‘Hebben jullie tips hoe je in je eigen drukke werk als AIOS ruimte vindt om een co goed te begeleiden??’
Aan het woord zijn twee AIOS die op weg zijn naar de KLOK, de cursus die Jacqueline Bustraan en Marjolein Koen geven. Zij als onderwijskundige de ander als clinicus, een mooie combinatie voor het leerproces van de AIOS.
Zo concreet zijn de vragen van de deelnemers inderdaad tijdens de cursus. En Jacqueline weet daar wel raad mee. Als zo’n vraag eenmaal is ingebracht, komt zij er op terug, verbindt het aan theoretische concepten en geeft praktische handvaten. Daarbij zoekt ze ook voortdurend naar de koppeling met ervaringen van andere deelnemers. Voor haar staat een ingebrachte casus nooit op zichzelf: die is bedoeld voor iedereen om van te leren. Uiteindelijk gaat het erom de deelnemers zoveel mogelijk mee te geven over hoe co’s gemotiveerd en effectief kunnen leren op de werkplek en hoe zij daar als AIOS aan kunnen bijdragen.
Het gedrag van de co-assistenten wordt met de groep helemaal ontrafeld. Gedrag is vaak te verklaren en dan sta je minder snel klaar met je oordeel en ben je beter in staat de begeleiding af te stemmen op wat past of wat deze co nodig heeft. Stille co-assistenten bijvoorbeeld vragen soms juist om wat extra tijd of stimulans. Tijdens de cursus is er volop tijd en aandacht voor analyse van dergelijke casussen. En de trainers proberen het gewenste gedrag van AIOS richting co-assistenten zelf ook voor te leven. Ze stimuleren reflectie, vragen door, geven AIOS ruimte om met en van elkaar te leren en geven praktische tips zodat ze in de praktijk goed uit de voeten kunnen in hun belangrijke rol in de opleiding van de co’s. Met als doel dat zij dat ook weer doen als zij hun co-assistenten begeleiden. Open belangstelling geeft vaak een ingang voor een gesprek. Vaak zijn de ervaringen en werkwijzen bij de begeleiding in verschillende co-schappen heel verschillend. Dus een antwoord op de vragen aan het begin kan zijn: ‘Kun je eerst nog iets meer vertellen over hoe dat nu gaat in praktijk?’ Steeds zoeken de docenten naar maatwerk op vragen vanuit de groep en wordt er ter plekke ingespeeld op specifieke vragen of dilemma’s die in deze betreffende groep spelen. Zo gaan de deelnemers naar huis met concrete tips waar ze met een volgende co/de volgende dag direct mee aan de slag kunnen.