2019 - Teach the Teachers VI
- Startdatum:
- 20 juni 2019
- Cursusduur:
- 2 dagen
- Werkzaam als:
- Medisch specialist, Opleider
Accreditaties
- ABAN:
- 12
- NVZA:
- 12
- VSR:
- 13
Tijdens de cursus ‘Teach the Teachers’ krijgt u een goed beeld van hoe volwassenen leren in een professionele context. Deze kennis helpt u als supervisor het opleiden van AIOS in de dagelijkse praktijk te optimaliseren. Daarnaast leert u methodes om efficiënt feedback te geven.
Opzet van de cursus
Met de leerstof uit de cursus:
- bouwt u voort op uw ervaring in het opleiden van studenten en arts-assistenten
- krijgt u inzicht in de manier waarop volwassenen leren
- leert u opleidingsactiviteiten efficiënt te plannen en uit te voeren
Deelnemers aan Teach the Teachers gaven de drie laatste bijeenkomsten gemiddeld een 4.8 of hoger op een schaal van 5. Onze spreker, Meredith Sedney, ontving een pluim omdat zij bij eerdere edities van de cursus door de deelnemers zeer goed is beoordeeld. U leest hier meer over <zijn/haar> achtergrond’.
Instructeurs
De cursus wordt gegeven door twee instructeurs:
- Een ervaren clinicus die veel ervaring heeft in opleiden
- Een deskundige op het gebied van medisch professionele ontwikkeling
Om een optimale interactie te garanderen tussen deelnemers en instructeurs is het aantal cursisten beperkt tot tien.
Doelstelling
- Inzicht in leren door volwassenen en vormgeving van het medisch onderwijs
- Gebruik van verschillende onderwijsvormen voor onderwijs aan AIOS
- Formuleren van leerdoelen in de opleiding en gebruik van het indiviudeel opleidingsplan
- Aanleren van technische vaardigheden
- Geven van feedback
- Gebruik van methoden van beoordelen van AIOS
Doelgroep
Medisch specialisten die AIOS opleiden.
Cursuscommissie
- Drs. Beatrijs de Leede, onderwijskundig adviseur, LUMC
AG 1 (09.00-17.00 uur)
- Introductie
- Achtergrond en doel van de cursus
- Leren van volwassenen/opleiden op de werkplek
- inzicht krijgen in elementen van leren door volwassenen
- Opleiden en rolmodel
- inzicht krijgen in opleidersrol en kenmerken van de goede opleider
- Microteaching
- Oefenen met een efficiënte vorm van onderwijs
- Feedback geven
- Oefenen met het geven van constructieve feedback
- Voorkeursleerstijlen
- Inzicht krijgen in verschillende manieren van leren en consequenties voor het gegeledien van aios
- het koppelen van leerstijlen aan opleidingsstauts
- Leerdoelen en IOP
- Inzicht krijgen in het nut van leerdoelen
- Bekend worden met functie en inhoud IOP
- Oefenen met het formuleren van leerdoelen
Borrel
DAG 2 (09.00-16.30/17.00 uur)
- Opleiden in competenties op de werkvloer
- inzicht krijgen in leermomenten in het dagelijks werk
- werkactiviteiten kunnen omzetten in leeractiviteiten
- Begeleiden van voortgang en feedback geven
- Inzicht krijgen in principes van feedback en oefenen met het geven van feedback aan AIOS
- Toetsen en beoordelen in de kliniek
- Inzicht krijgen in het onderscheid tussen feedback geven en beoordelen
- Kennismaken met verschillende mogelijkheden van beoordelen (KPBs, 360° beoordeling, portfolio)
- Toetsen in relatie tot de competenties
- Leerklimaat/samenwerken in opleidingsteam
- Inzicht krijgen in belang van leerklimaat voor opleiden
- Inzicht krijgen in hoe supervisor leerklimaat kan bevorderen
- Leren van vaardigheden
- Elementen leren benoemen in het onderwijzen van vaardigheden
- Introduceren van de 4-stappenmethode
- Leren 'skills' te onderwijzen
- Samenvatting en sluiting
Medewerkers Leidse OOR ziekenhuizen | € 650,00 (150,- korting) |
Medewerkers ziekenhuizen buiten Leidse OOR | € 800,00 |