• Startdatum:
  • 16 april 2019
  • Cursusduur:
  • 2 dagen
  • Werkzaam als:
  • Medisch specialist, Opleider

Accreditaties

  • ABAN:
  • 12
  • NVZA:
  • 12
  • VSR:
  • 13

Tijdens de cursus ‘Teach the Teachers’ krijgt u een goed beeld van hoe volwassenen leren in een professionele context.  Deze kennis helpt u als supervisor het opleiden van AIOS in de dagelijkse praktijk te optimaliseren. Daarnaast leert u methodes om efficiënt feedback te geven.

Opzet van de cursus

Met de leerstof uit de cursus:

  • bouwt u voort op uw ervaring in het opleiden van studenten en arts-assistenten
  • krijgt u inzicht in de manier waarop volwassenen leren
  • leert u opleidingsactiviteiten efficiënt te plannen en uit te voeren

Deelnemers aan Teach the Teachers gaven de drie laatste bijeenkomsten gemiddeld een 4.8 of hoger op een schaal van 5.

Instructeurs

De cursus wordt gegeven door twee instructeurs:

  • Een ervaren clinicus die veel ervaring heeft in opleiden
  • Een deskundige op het gebied van medisch professionele ontwikkeling 

Om een optimale interactie te garanderen tussen deelnemers en instructeurs is het aantal cursisten beperkt tot tien.

Doelstelling

  • Inzicht in leren door volwassenen en vormgeving van het medisch onderwijs
  • Gebruik van verschillende onderwijsvormen voor onderwijs aan AIOS
  • Formuleren van leerdoelen in de opleiding en gebruik van het indiviudeel opleidingsplan
  • Aanleren van technische vaardigheden
  • Geven van feedback
  • Gebruik van methoden van beoordelen van AIOS

Doelgroep

Medisch specialisten die AIOS opleiden.

Cursuscommissie

  • Drs. Beatrijs de Leede, onderwijskundig adviseur, LUMC

DAG 1 (09.00-17.00 uur)

  • Introductie
    • Achtergrond en doel van de cursus       
  • Leren van volwassenen/opleiden op de werkplek
    • inzicht krijgen in elementen van leren door volwassenen
  • Opleiden en rolmodel
    • inzicht krijgen in opleidersrol en kenmerken van de goede opleider
  • Microteaching
    • Oefenen met een efficiënte vorm van onderwijs
  • Feedback geven
    • Oefenen met het geven van constructieve feedback
  • Voorkeursleerstijlen
    • Inzicht krijgen in verschillende manieren van leren en consequenties voor het gegeledien van aios
    • het koppelen van leerstijlen aan opleidingsstauts
  • Leerdoelen en IOP
    • Inzicht krijgen in het nut van leerdoelen
    • Bekend worden met functie en inhoud IOP
    • Oefenen met het formuleren van leerdoelen

Borrel

DAG 2 (09.00-16.30/17.00 uur)

  • Opleiden in competenties op de werkvloer
    • inzicht krijgen in leermomenten in het dagelijks werk
    • werkactiviteiten kunnen omzetten in leeractiviteiten
  • Begeleiden van voortgang en feedback geven
    • Inzicht krijgen in principes van feedback en oefenen met het geven van feedback aan AIOS
  • Toetsen en beoordelen in de kliniek
    • Inzicht krijgen in het onderscheid tussen feedback geven en beoordelen
    • Kennismaken met verschillende mogelijkheden van beoordelen (KPBs, 360° beoordeling, portfolio)
    • Toetsen in relatie tot de competenties
  • Leerklimaat/samenwerken in opleidingsteam
    • Inzicht krijgen in belang van leerklimaat voor opleiden
    • Inzicht krijgen in hoe supervisor leerklimaat kan bevorderen
  • Leren van vaardigheden
    • Elementen lern benoemen in het onderwijzen van vaardigheden
    • Introduceren van de  4-stappenmethode
    • Leren 'skills' te onderwijzen
  • Samenvatting en sluiting
Dr. G.A. Blok
Ondwijskundig adviseur, Reinier De Graaf Gasthuis
Dr. M.I. Sedney
Cardioloog, Den Haag
ECC Leiden
Haagse Schouwweg 10, 2332 KG Leiden
071 203 3607

Medewerkers OOR ziekenhuizen € 650,00 
Medewerkers ziekenhuizen buiten Leidse OOR  € 800,00