Doel van de OOR-EBM cursus is om artsen in opleiding tot medisch specialist te leren om "evidence based" te werken. Bij EBM zijn ook de ervaring van de arts en de voorkeur van de patiënt belangrijk maar de eerste stap is het vinden van de "evidence", ofwel de wetenschappelijke artikelen waarmee het medisch handelen kan worden onderbouwd. Dit is het gedeelte dat Karin voor haar rekening neemt.

Lessen over systematisch literatuuronderzoek worden niet altijd gewaardeerd; veel mensen vinden het saai en aangezien "googlen" in PubMed ook wel "wat" oplevert, vragen veel cursisten zich af of zo'n les wel echt nodig is. Karin laat cursisten aan de hand van praktijkvoorbeelden zelf ervaren wat er mis kan gaan als je niet systematisch zoekt, zodat de zij snappen wat de voordelen zijn van een systematische aanpak. Begrijpen wat je doet, vindt Karin heel belangrijk. Als arts kan zij inhoudelijk meedenken met de deelnemers en dankzij haar kennis van informatica weet ze hoe PubMed "onder de motorkap" werkt. Hierdoor kan zij op de meeste vragen een goed onderbouwd antwoord geven.

Na een korte introductie begint de les met een opdracht waaruit Karin kan afleiden wat de deelnemers al weten over zoeken in PubMed. Vervolgens probeert zij de inhoud zoveel mogelijk af te stemmen op de voorkennis van de verschillende deelnemers, zodat iedereen er iets uit kan halen.

Deze interactieve aanpak "op maat" wordt op prijs gesteld en dat maakt dat de cursus hoog gewaardeerd wordt.