Wat leren de deelnemers bij haar cursus?

Kijken, kijken, kijken. Zichzelf geruststellen dat ze het normale echt goed zien. Eerst oefenen in kijken naar het normale. Begrijpen ze waarom het normaal is? Kunnen ze het verklaren waarom het normaal is. Kijken, kijken, kijken en schakelen in hun hoofd, begrijpen ze hoe het werkt en wat de relatie is met de anatomie? Kijken, kijken, kijken en dan pas echt goed kijken naar de afwijkingen. Zien ze nu waarom iets een afwijking is, kunnen ze de afwijking ook interpreteren? Ze bekijken de anatomische preparaten en bekijken de afwijking op de echo. Kunnen ze de hartafwijking daadwerkelijk signaleren?

Deelnemers vinden harten moeilijk. Monique Haak maakt het toegankelijk voor hen. Deelnemers krijgen handvatten. Ze hoeven zelf de diagnose niet te doen, maar ze moeten wel zien dat het afwijkt. Tijdens de cursus leren ze het en na de cursus kunnen ze het. Ze geven aan dat ze daar echt iets aan hebben. Dat het hen een stuk verder helpt. En dat is zo belangrijk, want de signalerende taak bij een afwijking ligt bij deze groep. Dat beseffen de deelnemers maar al te goed en ze zijn heel enthousiast om te leren. Het is daarbij goed om te weten dat maar een heel klein deel van de afwijkingen wordt gemist. Artsen en echoscopisten kijken al goed. Monique Haak stimuleert hen om dat nog beter te leren. Daarbij doet ze nog veel meer. Ze geeft een theoretisch kader, loopt door de zaal, werkt interactief, heeft veel contact met de groep, geniet van de kennisoverdracht en bovenal geeft ze de cursus met heel veel liefde en plezier.

 

Geavanceerde Foetale echocardiografie is al jaren een van de toppers van Boerhaave Nascholing en won in 2012 de Innovatieprijs.