Drs. Iske van Luijk

Iske van Luijk, gynaecoloog bij het HMC, beschrijft de reactie van de deelnemers tijdens de Teach the Teacher waarbij zij een van de cursusleiders is. Deelnemers, bestaande uit medisch specialisten, maar ook andere professionals uit de Leidse regio leren veel en vooral om naar zichzelf te kijken als opleider. Tijdens de cursus is er een positieve sfeer en ontstaat een groepschemie. Het lukt haar goed om de deelnemers te motiveren. Zij begrijpt snel waarover de cursisten spreken en weet het probleem ook meteen te benoemen, als dat nodig is. Dat stelt de deelnemers op hun gemak. Ze is oprecht enthousiast over feedback geven, het onderwerp dat centraal staat bij deze Teach the Teacher. Ze signaleert de urgentie. Ze weet hoe lastig het kan zijn en ze helpt deelnemers om ook daadwerkelijk de confrontatie aan te gaan. “Maak het maar concreet, welke handvatten heb je nodig?” De meeste deelnemers zijn intrinsiek gemotiveerd. Ze willen hun niveau verbeteren en tips en trucs. Bij feedback geven gaat om herkennen, benoemen en samen zorgen voor een positieve verandering. Dat kan best lastig zijn. Soms hebben deelnemers daarbij een duwtje nodig. De deelnemers herkennen overigens altijd wat Iske inbrengt en ze hebben maar een korte impressie nodig om het te begrijpen.

Iske zegt: “Tijdens de cursus haalt elke deelnemer eruit wat voor hem/haar relevant is. Ik ben zelf denk ik een betere dokter, omdat ik in staat ben om feedback te geven en door te reflecteren op mijn eigen gedrag. Ik voeg tijdens de cursus graag iets toe en dat lukt me als de clinicus van het duo; de andere cursusleider is vaak onderwijskundige of psycholoog. Ik geef herkenbare en concrete voorbeelden van leermomenten uit mijn eigen praktijk. Ik laat de deelnemers reageren op elkaars voorbeelden van lastige situaties met AIOS en hun gedrag, Soms lukt het mij om zaken in perspectief te plaatsen. Ik probeer bij ieder probleem ook iets inhoudelijks mee te geven uit mijn eigen ervaring van de werkvloer, iets waar de deelnemers echt verder mee kunnen. Zo’n onderwijskundige dag kan snel droog worden en doorspekt met voorbeelden en interactie met specialisten van allerlei achtergronden blijft het dynamisch en men kan echt van elkaar leren. En dat is ook gewoon leuk, mensen worden enthousiast. Het probleem in de waan van de dag op werkvloer is dat je ook nooit tijd hebt, maar kleine momenten zijn echt altijd in te bouwen, als je er maar aan denkt. Naast het thema feedback worden allerlei vormen van onderwijs besproken en geoefend. De canmeds competenties worden besproken, ook weer doorspekt met klinische voorbeelden. Zelf vind ik de competentie professioneel gedrag een lastige; om hier feedback over te geven moet je echt leren dit zo concreet mogelijk te doen. Als daar iets aan schort is het probleem van de AIOS vaak groter dan iets wat met een feedbackgesprekje is op te lossen. Zo’n TtT dag ,met elkaar gaat vooral ook om opfrissen en bewustworden en herkennen van momenten die benut kunnen worden als opleidings of feedback moment. Erg leuk als de deelnemers aan het einde echt iets meenemen dat ze gaan gebruiken in de kliniek. ”