Op het scherpst van de snede

Het leven wordt georganiseerd door angst en onzekerheid en dat pareert Langeveld met passie en kennis. Hij noemt zichzelf verhoogd associatief en streeft ernaar als vakman het meesterschap te bereiken, elke dag weer. Je hebt kunde en kunst en inmiddels na een 25 jaar lange struggle is hij in staat om met zijn kennis en ervaring de kunst van het snijden en van de overdracht daarvan te benaderen. Hij weet wat hij doet en hoe het moet en hij draagt dat uit met gevoel, enthousiasme, passie en vol gas. ‘Het is gewoon een onwijs gaaf vak.’ Hij vindt het nog steeds een voorrecht dat hij een operatie mag beleven dat hij mag snijden in een mens om op die manier iets voor anderen te betekenen. Wat hij doet, doet hij goed. Louter zijn best doen is niet voldoende. De patiënt moet hem voor de volle 100 procent kunnen vertrouwen. Hij wil boven zichzelf uitstijgen.

Anatomisch gezien is hoofd-hals een moeilijk gebied en tijdens het prepareren laat hij aan de deelnemers interessante kanten daarvan zien. Na een groot aantal operaties als KNO-arts van gemiddeld 8 uur kent hij dat gebied goed en weet hij wat de uitdagingen zijn voor de cursisten. Hij kent de knelpunten.

‘Trouver le bon patron’ is een van de adviezen die hij geeft aan cursisten. Dat is een belangrijke stap geweest in zijn eigen leerproces. Zowel bij het onderhoud van zijn motoren als in het snijvak heeft hij de juiste leermeesters gevonden. ’Ik ben zulke gave mensen tegengekomen. Hij weet niets uit zichzelf. Inmiddels is hij zover dat hij zelf de patron is, een rolmodel zelfs. Hij laat het vak uit zijn oren spuiten. Hij geeft gedurende de cursus en bij zijn werk in de operatiekamer aanwijzingen, want hij ziet en hoort alles. Alle zintuiglijke indrukken zijn relevant tijdens het snijden en tijdens het leerproces. ‘Er gaat een piepje. ‘Je houdt je mes niet goed vast. Hij past de instructies aan aan de mogelijke gevoelens van de deelnemers, bij zijn conclusies vat hij gestructureerd de inhoud samen. Hij creëert veiligheid. ‘We werken tijdens de cursus intensief met elkaar samen, net als in de operatiekamer.’ Hij bewaakt focus en springt erbovenop als het niet goed gaat. Hij wil de waakvlammen van de cursisten ontsteken.