• Startdatum:
  • 11 april 2019
  • Cursusduur:
  • 1 dagdeel
  • Werkzaam als:
  • Medisch specialist, Opleider

Accreditaties

  • ABAN:
  • 3

Er is in de medische vervolgopleidingen steeds meer oog voor thema’s als bevlogenheid, werkplezier, een goede werk-privé balans en het voorkomen van burn-out. In deze TTT--Plus cursus draait het om het ‘’jongleren met prioriteiten’’. We gaan in op de betekenis van deze BBB- begrippen en op de rol en mogelijkheden voor u als opleider en opleidingsgroep. Aan het eind van de training heeft u aan de hand van casuïstiek en praktische oefeningen inzicht opgedaan in:

  1. theorie en onderzoek over bovengenoemde concepten;
  2. wat de AIOS, u als opleider en de opleidingsgroep kunnen doen om bevlogenheid, balans werk-privé e.a. te stimuleren;
  3. hoe u tijdig herkent dat een burn-out op de loer ligt en wat in zo’n geval te doen.

Instructeurs
De cursus wordt gegeven door twee deskundigen op het gebied van medisch professionele ontwikkeling

  • mw. R. Burgerhout-van Turennout MSc, onderwijsadviseur, Directoraat Onderwijs en Opleidingen (DOO), Leids Universitair Medisch Centrum
  • mw. J. Bustraan, onderwijsadviseur, Directoraat Onderwijs en Opleidingen (DOO), Leids Universitair Medisch Centrum 

Aantal deelnemers
Er kunnen maximaal 15 cursisten deelnemen.

Doelgroep
Medisch specialisten die AIOS opleiden en die de tweedaagse cursus TEACH THE TEACHERS reeds hebben gevolgd.

Cursuscommissie

  • mw. R. Burgerhout-van Turennout MSc, Onderwijs Expertise Centrum, Directoraat Onderwijs en Opleidingen (DOO), Leids Universitair Medisch Centrum
  • mw. J. Bustraan, Onderwijs Expertise Centrum, Directoraat Onderwijs en Opleidingen (DOO), Leids Universitair Medisch Centrum

Toelatingsvoorwaarden
Het TTT-plus programma is ontwikkeld op basis van het competentieprofiel van de opleider en leden van de opleidingsgroep 2012 van de KNMG.
Voorwaarde om workshops uit het plusprogramma te volgen is dat de 2-daagse basis Teach The Teachers is gevolgd.

Het plusprogramma bestaat uit geaccrediteerde workshops die in willekeurige volgorde kunnen worden gevolgd. Sommige workshops zijn vooral gericht op de werkzaamheden van de (plaatsvervangend) opleider; dit wordt er dan apart bij vermeld. Soms er een (kleine) voorbereidende opdracht bij.

 

  • Ontvangst en registratie
  • Welkom en kennismaking
  • Achtergrond en kader vanuit onderzoek en theorie ten aanzien van
  • balanceren, bevlogenheid en burn-out
  • Discussie / oefenen: wat je als opleidingsgroep kunt doen om te achterhalen
  • hoe het met de aios gaat 
  • Pauze
  • Overzicht van (bewezen) effectieve interventies om well-being te bevorderen /
  • burn-out te voorkomen resp. wat te doen als toch burn-out dreigt
  • Handvatten voor gespreksvoering nadat er signalen zijn opgevangen van burn-out
  • Plenaire terugkoppeling
  • Samenvatting leerpunten, evaluatie en afsluiting

 

R. Burgerhout - Van Turennout
Onderwijskundig adviseur, LUMC
J. Bustraan
Onderwijskundig adviseur, LUMC
LUMC
,

Gebouw 3
4e etage
Zaal V4-46

Deelname: € 125.-