• Startdatum:
  • 14 februari 2019
  • Cursusduur:
  • 2 dagen
  • Werkzaam als:
  • Medisch specialist, Opleider

Accreditaties

  • NVKC:
  • 12
  • ABAN:
  • 12
  • NVZA:
  • 12
  • VSR:
  • 13

De 'Teach the Teachers' cursus heeft tot doel degenen die AIOS opleiden nieuwe inzichten aan te reiken over de wijze waarop volwassenen in een professionele context leren.
De leidende gedachte is dat opleiders hun manier van opleiden efficiënter kunnen maken als zij begrijpen hoe dat leerproces verloopt en deze inzichten in hun dagelijkse opleidingspraktijk incorporeren.

Opzet van de cursus

De cursus:

  • bouwt voort op uw ervaring in het opleiden van studenten en arts-assistenten
  • geeft inzicht in de manier waarop volwassenen leren
  • reikt u ideeën aan om opleidingsactiviteiten efficiënt te plannen en uit te voeren
  • helpt u uw eigen manier van opleiden te evaluerenInstructeurs

Instructeurs

De cursus wordt gegeven door twee instructeurs:

  • Een ervaren clinicus die ervaring heeft met volwassenenonderwijs
  • Een deskundige op het gebied van medisch professionele ontwikkeling 

Om een optimale interactie te garanderen tussen deelnemers en instructeurs is het aantal cursisten beperkt tot tien.

Doelstelling

  • Inzicht in leren door volwassenen
  • Gebruik van verschillende onderwijsvormen voor onderwijs aan AIOS
  • Formuleren van leerdoelen in de opleiding
  • Overdragen van praktische vaardigheden
  • Geven van feedback
  • Gebruik van methoden van beoordelen van AIOS

Doelgroep

Medisch specialisten die AIOS opleiden.

Cursuscommissie

  • mw. B.J.A. de Leede, LUMC, Onderwijs Expertise Centrum

DAG 1 (09.00-17.00 uur)

  • Introductie
    • Achtergrond en doel van de cursus       
  • Leren van volwassenen/opleiden op de werkplek
    • inzicht krijgen in elementen van leren door volwassenen
  • Opleiden en rolmodel
    • inzicht krijgen in opleidersrol en kenmerken van de goede opleider
  • Microteaching
    • Oefenen met een efficiënte vorm van onderwijs
  • Feedback geven
    • Oefenen met het geven van constructieve feedback
  • Voorkeursleerstijlen
    • Inzicht krijgen in verschillende manieren van leren en consequenties voor het gegeledien van aios
    • het koppelen van leerstijlen aan opleidingsstauts
  • Leerdoelen en IOP
    • Inzicht krijgen in het nut van leerdoelen
    • Bekend worden met functie en inhoud IOP
    • Oefenen met het formuleren van leerdoelen

Borrel

DAG 2 (09.00-16.30/17.00 uur)

  • Opleiden in competenties op de werkvloer
    • inzicht krijgen in leermomenten in het dagelijks werk
    • werkactiviteiten kunnen omzetten in leeractiviteiten
  • Begeleiden van voortgang en feedback geven
    • Inzicht krijgen in principes van feedback en oefenen met het geven van feedback aan AIOS
  • Toetsen en beoordelen in de kliniek
    • Inzicht krijgen in het onderscheid tussen feedback geven en beoordelen
    • Kennismaken met verschillende mogelijkheden van beoordelen (KPBs, 360° beoordeling, portfolio)
    • Toetsen in relatie tot de competenties
  • Leerklimaat/samenwerken in opleidingsteam
    • Inzicht krijgen in belang van leerklimaat voor opleiden
    • Inzicht krijgen in hoe supervisor leerklimaat kan bevorderen
  • Leren van vaardigheden
    • Elementen leren benoemen in het onderwijzen van vaardigheden
    • Introduceren van de  4-stappenmethode
    • Leren 'skills' te onderwijzen
  • Samenvatting en sluiting
E. van Bruggen
Onderwijskundig adviseur / psycholoog, Wormer
Drs. R. van der Pol
Oogheelkunde, Alrijne Ziekenhuis
Holiday Inn Leiden
Haagse Schouwweg 10, 2332 KG Leiden
071 535 5555

Medewerkers OOR ziekenhuizen € 650,00 
Medewerkers ziekenhuizen buiten Leidse OOR  € 800,00